Moduł komfortu jest niczym innym jak urządzeniem elektronicznym odpowiadającym za prawidłową pracę znacznej części układów, które kryją auta. Wśród „nadzorowanych” wymienić można między innymi system klimatyzacji czy zamek centralny, jednak rozwój technologiczny sprawia, że lista kontrolowanych podzespołów nieustannie się wydłuża. Na jakiej zasadzie działa moduł komfortu i gdzie można go znaleźć?
Liczba systemów, za które odpowiada moduł komfortu, jest zależna między innymi od klasy i roku produkcji auta. Najczęściej obejmuje ona jednak:
- elektrycznie otwierane szyby,
- sterowane lusterka zewnętrzne,
- zamek centralny,
- podgrzewanie siedzeń,
- układ klimatyzacji,
- szyberdach,
- oświetlenie kabiny.
W najnowszych modelach odpowiada także za obsługę wszelkiego rodzaju systemów asystujących kierowcom (między innymi mechanizmy rozpoznawania znaków czy kontroli odstępu). Czym konkretnie jest moduł? Urządzeniem elektronicznym, zlokalizowanym najczęściej pod fotelem kierowcy (lub też pod nogami, ewentualnie zaś w okolicy wewnętrznej skrzynki bezpieczników), współpracującym z tak zwanymi magistralami przesyłu informacji – konkretniej zaś z trzema ich rodzajami:
- LIN (z angielskiego Local Interconnect Network) – najstarszym z typów, odpowiadającym między innymi za sterowanie systemem alarmowym, w którym prędkość przesyłu wynosiła maksymalnie 20 kb/s,
- CAN (z angielskiego Controller Area Network) – opcją stosowaną powszechnie od początku XXI wieku, gwarantującą szybszy przepływ danych oraz powiązaną z kolejnymi podzespołami (między innymi klimatyzacją),
- MOST (z angielskiego Media Oriented System Transport) – umożliwiającą łączenie systemów informatycznych i multimedialnych, charakteryzująca się najszybszą prędkością przesyłu.
W tym miejscu warto wspomnieć, że sformułowanie „moduł komfortu” zarezerwowane jest jedynie dla aut grupy VAG, wśród których znajduje się także SEAT.
Korzystanie z modułów komfortu może wiązać się z różnego rodzaju usterkami technicznymi, pojawiającymi się nawet przy poprawnym (a przy tym regularnym) korzystaniu z pojazdu. Uszkodzenia mogą dotyczyć zarówno pojedynczych systemów, jak i całej ich grupy. Do głównych objawów należą zaś najczęściej:
- niedziałający zamek centralny,
- uszkodzone elektryczne szyby,
- brak oświetlenia wewnątrz samochodu,
- szwankująca klimatyzacja.
Przyczyną takiego stanu rzeczy jest najczęściej problem z zasilaniem, na który warto zwrócić szczególną uwagę. Problemy mogą się pojawić także w sytuacji, w której akumulator pozostaje odłączony przez dłuższy czas. Wyeliminowanie usterek możliwe jest dzięki tak zwanemu interfejsowi diagnostycznemu – dokonać można ich zaś samodzielnie lub też w wykwalifikowanym serwisie.