Który napęd hybrydowy wybrać?

18-12-2020 15:15

Pełna hybryda czy hybryda plug-in - jaki rodzaj napędu wybrać? Odpowiedź jest prosta: najnowocześniejszy i dający największe możliwości adaptowania się do warunków.

Pełne hybrydy zmniejszają zużycie paliwa oraz emisję spalin. Okazały się świetną alternatywą dla kopcących aut z silnikiem diesla. Kierowcy szybko zauważyli, że hybrydy mniej palą w ruchu miejskim, przez co są bardziej ekonomiczne w eksploatacji.

Tak było kiedyś…

Przekonywała do nich także i prostota właśnie samej eksploatacji. Auto „samodzielnie” wybierało najodpowiedniejszy w danej chwili rodzaj napędu. Elektryczny podczas powolnej jazdy w miejskim korku i spalinowy, gdy pojazdowi potrzeba było mocy. W żadnym razie jednak pełnej hybrydy nie można nazwać autem elektrycznym. To nie kierowca bowiem decyduje o tym, który silnik będzie pracował. Nie sposób wyjechać też hybrydą tego typu w trasę bez choćby kilku litrów paliwa w zbiorniku.

Zupełnie inaczej wygląda sprawa w przypadku najnowocześniejszych hybryd plug-in. W taki system dwóch silników wyposażone są np. najnowsze Seaty Leony.

A dziś jest Plug-in

Dopisek „plug-in” oznacza, że auto można podpiąć do stacji ładowania lub do zwykłego garażowego gniazdka. Dzięki temu akumulatory po osiągnięciu odpowiedniego stanu doładowania zapewnią dodatkową moc silnikowi spalinowemu. Dzięki temu auto będzie miało lepsze przyspieszenie. Nie to jednak jest w przypadku tej konstrukcji rozwiązaniem rewolucyjnym. W hybrydzie Plug-in Seata kierowca ma możliwość podjęcia decyzji o tym, że jego samochód będzie poruszał się w trybie zeroemisyjnym.

Silnik spalinowy zostanie wówczas kompletnie odcięty, a auto rozpocznie podróż z wykorzystaniem jedynie napędu elektrycznego. Pojemność akumulatorów pozwoli na pokonanie dystansu nawet 60 km. Oznacza to, że dla większości z nas w warunkach miejskich dystans ten będzie w pełni wystarczający. Chcąc dbać o środowisko, ale także o niższe koszty eksploatacji, każdego dnia, jadąc do pracy, będzie można korzystać z auta z napędem hybryda Plug-in tak jak ze 10-procentowego elektryka.

A za miastem na benzynie

Jednocześnie rozwiązanie takie nie będzie stanowiło problemu, gdy kierowca zapragnie wyjechać na dalszą wycieczkę poza miasto. W miejsce, gdzie trudno będzie o stację zasilania. Wówczas tako samochód będzie poruszał się przy użyciu silnika spalinowego wspomaganego silnikiem elektrycznym. W nowoczesnej hybrydzie Plug-in bateria ładują się bowiem nie tylko z sieci elektrycznej, ale i podczas jazdy na silniku spalinowym. Zwiększa to moc auta, jak również wydłuża znacząco jego zasięg.

Z tego właśnie względu hybryda umożliwiająca doładowywanie samochodu choćby z gniazdka w garażu wydaje się idealnym rozwiązaniem dla każdego kierowcy, który chce mieć świetne auto do jazdy po mieście, ale też równie idealne na wakacyjne dłuższe wypady. Wybór auta typu Seat Leon e-HYBRID wydaje się więc zdecydowanie sensowniejszym niż tradycyjnej hybrydy. Auto jest bowiem reprezentantem nowej technologii - ekologicznej, ekonomicznej, a dodatkowo dającej ogromną frajdę z jazdy!