Niemal każdy interesujący się trochę motoryzacją kierowca o nim słyszał, ale mało kto wie, czym jest w rzeczywistości indeks prędkości opony. Dziś wyjaśniamy, dlaczego ma on duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Opony muszą być idealnie dopasowana do parametrów felg, jakimi dysponuje auto. Powinna też odpowiadać także warunkom pogodowym, w jakich jest eksploatowana. Jak jednak się okazuje, opona samochodowa powinna być też dostosowana do stylu jazdy kierowcy, a zwłaszcza tego, z jakimi maksymalnymi prędkościami lubi on podróżować.
Indeks prędkości opony to wskaźnik, który mówi o tym, do jakiej maksymalnej prędkości można rozpędzić auto (o ile oczywiście zezwalają na to obowiązujące w danym kraju przepisy) wyposażone w opony danego typu. Dla większości kierowców jeżdżących przepisowo po polskich drogach publicznych nie ma on większego znaczenia. Nie sprzedaje się bowiem opon mających współczynnik prędkości opony niższy od prędkości maksymalnie dopuszczalnych na polskich autostradach. Wielu kierowców podróżuje jednak po drogach naszego zachodniego sąsiada. W Niemczech na wielu odcinakach „autobahn” nie określono maksymalnej dopuszczalnej prędkości. Chcąc nieco bardziej przycisnąć pedał gazu, warto zastanowić się, czy opony, w które jest wyposażone auto, pozwalają na taką jazdę bez ograniczeń.
To nic trudnego, jednak mało który kierowca zapytany o indeks prędkości opon w jego aucie udzieli prawidłowej odpowiedzi. By jej udzielić, potrzeba jest bowiem specjalna „ściąga”. Dzięki niej bez trudu odkodować można zawarte na ogumieniu informacje.
Znajdziemy je na boku opony. Indeks prędkości opony poprzedzony będzie informacjami o szerokości profilu, a także rozmiarze i indeksie nośności. Indeks prędkości opony łatwo rozpoznać, bo to ostatnia z zawartych w ciągu znaków informacji. Łatwo ją także rozpoznać, bo wartość wyrażona jest jedną z liter alfabetu. Każdej z nich odpowiada wartość wyrażona w kilometrach na godzinę. Która litera, jaki limit maksymalnej prędkości oznacza? Podpowiadamy:
Q – 160 km/h
R – 170 km/h
S – 180 km/h
T – 190 km/h
U – 200 km/h
H – 210 km/h
V (VB) – 240 km/h
ZR – powyżej prędkości 240 km/h
W – 270 km/h
Y – 300 km/h
Takie, a nie inne wskazania indeksu wynikają z technologii w jakiej powstała opona, a także, jakich materiałów użyto w procesie jej produkcji. Opony, nim zostanie przyznany im dany indeks, poddawane są szeregowi testów. W laboratoriach imitowane są różne warunki jazdy przy bardzo dużej dynamice zmian prędkości.
Oba wskazania są bardzo ze sobą powiązane. Mówią one o tym, że przy określonej indeksem prędkości obciążenie danej opony nie może być większe niż to wyrażone we wskaźniku nośności. Oba wskazania są o tyle ważne, że przeciążona opona, choć dysponuje pewnym marginesem bezpieczeństwa to jednak zaczyna tracić swoje fizyczne możliwości. Zmienia się jej profil i sposób przylegania do jezdni. Przeciążona lub eksploatowana powyżej swoich możliwości opona będzie też gorzej odprowadzać wodę spod kół. Innymi słowy, nie zapewni nam maksymalnego poziomu bezpieczeństwa na drodze. By mieć pewność, że oba współczynniki, a do tego jeszcze rozmiar opony, będą dobrze dobrane do felg samochodowych, warto udać się do autoryzowanej stacji obsługi Seat. Specjaliści stamtąd znają się na rzeczy i zawsze służą fachowym doradztwem nie tylko w zakresie opon.